کانون فرهنگی هنری المهدی عج

مصلی نماز جمعه حبیب آباد برخوار - تخصصــی مهــدویت استـــان اصفهــان

کانون فرهنگی هنری المهدی عج

مصلی نماز جمعه حبیب آباد برخوار - تخصصــی مهــدویت استـــان اصفهــان

کانون فرهنگی هنری المهدی عج

حضرت امام خمینی (رحمه الله علیه) :
این یک توطئه است که می خواهند مسجدها را
کم کم خالی کنند. شما باید هوشیار باشیــد که
مسجدهایتان و محـراب هایتـان و منبــرهایتان را
حفظ کنید. مسجـــدها را محکــم نگــه داریــد و
پرجمعیت کنید
مقام معظم رهبری ( مدظله العالی ) :
مسجد، در طـول تاریخ،منشأ آثـار بزرگ و نهضتها
و حرکتهای اسلامی بزرگی شده است .
من سفـارش می کنم که کــانون هـای فرهنگی
هنری مسـاجد را فـــراموش نکنید.
ایــن کانــونهای فـــرهنگی هنـــری مســاجد را
مــوثـــر کنید. بـرایش کــار کنید. وسخنـــی کــه
متنـاسب بــا نیـاز آن جوانی است که آنجا حضـور
پیدا می کند ، فراهم کنید.

بایگانی
آخرین نظرات
  • ۲ مرداد ۹۴، ۱۸:۰۶ - محمد مهدی تهرانی
    خدا قوت

گزیده خطبه های نماز جمعه مورخ 94/04/26

شنبه, ۲۷ تیر ۱۳۹۴، ۱۲:۵۵ ق.ظ

عناوین مهم خطبه ها :

گناهان کبیره : بحث ربا خواری (حرمت تدریجی ربا در قرآن-موارد ربا)

وداع با ماه مبارک رمضان و فرا رسیدن عید سعید فطر

سالروز تأسیس شورای نگهبان

مذاکرات هسته ای و صدور بیانیه مشترک ایران و 1+5


جهت مشاهده گزیده خطبه ها به ادامه مطلب بروید 

خطبه اول :

حجت الاسلام والمسلمین سید محمد مومنی در ابتدا به حمد و ثنای خداوند و درود بر پیامبر خدا (ص) و اهل بیت عصمت و طهارت (ع) پرداخته  وهمگان را به تقوای الهی سفارش نمودند.

خداوند برای مصالح بندگان آنها را امر به تقوا نمود . اگر تقوای الهی پیشه کردید سعادت دنیا و آخرت شما تضمین است . ازجمله مواضعی که باید خدا را مد نظر داشت و تقوای الهی را رعایت کرد در مسائل اقتصادی و امور مالی است . البته واضح و روشن است مال در زندگی افراد بشر سهم عمده ای دارد تاحدی که بسیاری از مردم این دنیا زندگی را همان مال می دانند و برای انسان فضیلت و شرافتی غیر از دارایی و ثروتمندی تصور نمی کنند. از این رو این شیفتگی به مال ، آنها را به مفاسد اقتصادی و گناهان مالی دچار می کند. ازجمله این گناهان ربا خواری است که در قرآن با شدت با آن برخورد و مبارزه شده و از گناهان کبیره به شمار رفته است. خداوند عذاب جاوید جهنم را بر رباخواران روا داشته است . در آیات متعدد بحث از ربا و نهی از آن فرموده : کسیکه دست از رباخواری بر ندارد این شخص اعلان جنگ نسبت به خدا و رسولش نموده، این در باب قرآن .

روایات فراوانی هم ازپیغمبر خدا (ص) از امیر المومنین ، امام باقر، امام صادق ، امام کاظم ، امام رضا (علیهم السلام) داریم که رباخواری را در عداد گناهان کبیره بر شمرده اند.  در قرآن مخصوصا با این که گناهان کبیره متعددی ذکر شده اما دو گناه است که خیلی شدت عمل نسبت به آنها روا داشته شده است . یکی ربا خواری است دوم پذیرش حاکمیت دشمنان دین (تولی طاغوت) این هم گناه بسیار بزرگی شمرده شده ، که انسان اعتماد به دشمنان دین داشته باشد. آنها را محرم سرّ خود حساب کند .

در زمان جاهلیت قبل از اسلام رباخواری در میان عرب جاهلی رواج داشته ، ثروتمندان مکه و طائف از راه رباخواری به آلاف و الوف رسیده بودند. کسانی بودند در اثر رباخواری در اوج ثروت، کسانی هم بودند در اثر عدم توانایی پرداخت وام خود تمام دارایی و ثروت خود را ازدست داده و به خاک سیاه نشسته بودند. نتیجه ربا ایجاد فاصله طبقاتی بسیار در میان افراد جامعه است.

بنابرنظر برخی از مفسرین مثل علامه طباطبایی اسلام به تدریج آمده ربا خواری را حرام کرده است. نوعا روش قرآن اینگونه است در باب انحرافات اجتماعی، سنت او آماده سازی است یعنی با روشن نمودن و آگاه کردن افراد جامعه کم کم با مفاسد برخورد می کند.  اول در سوره روم که یک سوره مکی است رباخواری را مذمت می کند ." وَ ما آتیتم من ربا لیربوا فی اموال الناس فلا یربوا عندالله ... سپس در آیه 130 آل عمران می آید  یک  نوع رباخواری را ،آن هم، رباخواری شدید و فاحش راحرام می کند . یا ایها الذین آمنوا لا تأکلوا الربا اضعافا مضاعفه و اتقوالله لعلکم تفلحون . این آیات مدنی است در مدینه نازل شده است.ای کسانیکه ایمان آورده اید ربا را، سود پول را چند برابر نخورید از مخالفت امر و فرمان خدا بپرهیزید لعلکم تفلحون شاید به رستگاری برسید. واتقوا النار التی اعدت للکافرین ... از آتش جهنم بپرهیزید که برای کافران مهیا شده است. یعنی رباخور در حکم کافر است و آتش جهنم برای او مهیا شده است . این اضعافا مضاعفه که نهی از زیاده روی و مضاعفه کاری در رباست کاری بوده که الان هم متاسفانه بعضا در جامعه ما هست. ربای فاحش آن بود که ربا یک سیر تصاعدی را به خود می گرفت یعنی سودی که وام گیرنده نمی توانست در موعد مقرر پرداخت کند به اصل پول اضافه می شد وجمعا در مسیر ربا قرار می گرفت و به همین ترتیب ... تا حدی که سود پول با اصل آن برابر یا بیشتر می شد و وام گیرنده تمام دارایی خود را از دست می داد ...در نهایت آیات پایانی سوره بقره در مورد ربا نازل شد و همه اقسام ربا را حرام کرد که بعداً به آن خواهیم پرداخت.

امام جمعه حبیب آباد در موضوع موارد ربا بیان کرد : در دومورد ربا داریم و هر دو مورد هم حرام است : یک ربای قرضی دو ربای معاملی. ربای قرضی آن است که یک شخصی پولی را قرض بدهد ولی شرط کند موقع بازپس دادن، اصل پول را به اضافه سود آن بدهد. و آن طرف هم به گردن بگیرد. که حرمت این، ضروری دین اسلام است تمام مذاهب اسلامی این گونه ربا را حرام می دانند .هیچ شکی در آن نیست . اما ربای معاملی ، آن هم مطابق همه مذاهب مسلمین اجمالا حرام است ولی تفصیلی در کار است. اگر دوچیز همجنس را به کم و زیاد معامله کردند که مکیل و موزون باشند این می شود ربای معاملی . یعنی چیزهایی هست که با کم و زیاد شدن ماده ی آن شیء،  قیمت آن هم کم و زیاد می شود. مثلا یک کیلو گندم 1700 تومان است . اگر این ماده زیاد شد یعنی دو کیلو گندم شد  قیمت آن دو برابر می شود اینها را می گویند مثلیات که باید قیمت را اگر آن شیء با ترازو سنجیده می شود با ترازو و اگر پیمانه ای است با پیمانه مشخص کنند.

 در این مورد ربای معاملی می آید اگر همجنس باشد مثلا یک من گندم قوت دار مرغوب را نمی توانیم در مقابل دو من گندم غیر مرغوب معامله کنیم، رباست  و حرام. اما در قیمیات بعضی چیزها هست که با کم و زیاد شدن وزن ، قیمت تفاوت ندارد . مثلا یک فرش، کتاب ، اسب  قیمت اینها کاری به وزن ندارد. مثلا یک اسب راهوار مسابقه ممکن است با یک اسب بارکش از نظر وزنی وزنش کمتر باشد اما قیمت آن دو برابر باشد. اینها قیمیّات اند و در آن ربا نمی آید.

خطیب جمعه حبیب آباد در پایان افزود : در همین زمینه مباحث متعددی مطرح می شود از جمله کارمزدی که قرض الحسنه ها و سودی که بانک ها دریافت می کنند از نظر شرعی چه صورتی دارد که ان شاء الله در خطبه آینده به آنها خواهیم پرداخت.

 خطبه دوم :

امام جمعه حبیب آباد پس از حمد وثنای خداوند و درود و صلوات بر پیامبر اکرم (ص) و اهل بیت عصمت و طهارت (ع) و سفارش به تقوا به بیان برخی از مناسبتهای مهم دینی و انقلابی این ایام پرداخت.

ماه مبارک رمضان امسال نیز به پایان رسید . در لحظات پایانی ماه هستیم . خداوند ان شاء الله همه را جزء مرحومین این ماه قرار دهد و اگر چنانچه اسم ما در زمره محرومین از رحمت او ثبت شده در این لحظات پایانی خداوند از دست ما راضی شود و نام ما را در زمره مرحومین این ماه قرار دهد یعنی کسانیکه رحمت واسعه الهی آنها را شامل می شود... ، ماهی که برای مومنان زود گذشت ولی برای گنهکاران و روزه خواران بسیار طولانی بود. امام حسن مجتبی (ع) فرمود : اِنَّ الله عزّ وجلّ  خَلقَ شهرَ رمضانَ مِضماراً لِخلقه یَستَبقونَ  فیه بطاعته الی رضوانه ... خداوند ماه رمضان را میدان مسابقه برای خلقش قرار داد... مقصد چیست ؟ رضوان الهی ، بدست آوردن رضای خدا . بعضی ها وارد این میدان شدند و اطاعت خداوند را نمودند و این ماه را به فرمانبری طی کردند ، اینها رستگار شدند و کسانی هم اصلا در این میدان وارد نشدند  و ماه رمضان آمد و رفت و نفهمیدند در عالم مُلک و ملکوت چه خبر بود . اینها هم ضرر کردند امشبی که پیش رو داریم شب عید فطر است شب احیاء دعا و نماز است که از جمله شبهای پر فضیلت دوران سال مثل امشب است . مستحب است انسان در مسجد بیتوته و خدا را عبادت کند . امشب دعاها و نمازهای بسیار دارد . غسل و زیارت امام حسین (ع) ، لیله الجوائز است. امشب شب جایزه گرفتن کسانی است که یک ماه اطاعت خدا کردند و روز عید فطر یوم الجوائز است . از منازل صبح زود برای عبادت خارج شوید . پیغمبر خدا فرمود : خداوند منادی می فرستد روز اول ماه شوال صبح روز عید فطر بر سر کوچه ها و خیابان ها صدا می زند : که ای امت محمد،  اغدوا الیوائزکم ... صبح زود بیرون آیید برای جایزه گرفتن.

بیایید در اجتماع مسلمین و در نماز عید فطر شرکت کنید . البته مسأله واجب بر ما پرداخت زکات فطریه می باشد که بر همه افراد پرداخت آن واجب است و نماز عید فطر در دوران غیبت مستحب است اما از اهمیت زیادی برخوردار است. از اجتماع مسلمین غفلت نکنید و حضور داشته باشید برای ایجاد همبستگی و همدلی در جماعات مسلمین  والبته در هفته همبستگی با مردم مظلوم یمن  و آخرین روز آن قرار داریم . نزدیک چهار ماه است حملات هوایی وحشیانه آل سعود ، به یمن ادامه دارد. گذشته از حمایت معنوی ، حمایت مادی از مظلومان یمن را فراموش نکنید.

 حجت الاسلام والمسلمین سید محمد مومنی گفت : مسأله بعد اینکه ، امروز سالروز تأسیس نهاد شورای نگهبان است که فعالیت خود را در بیست وششم تیرماه سال 1359 مثل چنین روزی آغاز کرد . یکی از نهادهای نظارتی در جمهوری اسلامی ایران، نهاد شورای نگهبان است که سه وظیفه عمده به عهده دارد :

1) نظارت بر مصوبات مجلس شورای اسلامی که مطابقت دهد این مصوبات را با احکام شرع و قواعد اسلام با قانون اساسی جمهوری اسلامی که مغایرت نداشته باشد.

2) تفسیر قانون اساسی که نظرات تفسیری شورای نگهبان نسبت به اصول قانون اساسی فراوان بوده است.

3) نظارت بر انتخابات، انتخابات سراسری چه مجلس خبرگان ، چه ریاست جمهوری، چه مجلس شورای اسلامی - به غیر از انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا -  نظارت استصوابی دارد.

 امام (ره) این نهاد را در راستای اجرای اصل 91  قانون اساسی تاسیس کرد که باعث اطمینان قلب مومنین است. وجود شورای نگهبان که مصوبات مجلس مخالفت با دین مبین اسلام و قانون اساسی جمهوری اسلامی ندارد. پس وظیفه عمده شورای نگهبان صیانت از جمهوریت و صیانت از اسلامیت این نظام است... . ازخداوند مسألت می کنیم که عزیزان شورای نگهبان را در انجام وظایف خطیر خودشان موفق و موید بدارد مخصوصا در این سال که دو انتخابات مهم، مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری را در پیش رو داریم.

حاج آقا مومنی افزود : جا دارد در باب مذاکرات هسته ای که روز سه شنبه مورخ 23/04/1394 گام اول آن نهایی شد مطالبی را عرض کنم. در ابتدا از هیأت مذاکره کننده هسته ای تشکر می کنیم که شجاعانه ایستادند و کارشناسی شده و بطور فنی پافشاری کردند . مجاهدت این عزیزان قابل تحسین است . زحمات رییس جمهور محترم ، هیأت دولت، کسانی که دست اندرکار بودند و در این موضوع زحمت کشیدند از زحمات ایشان تقدیر و تشکر بعمل می آوریم.

مسأله دوم در این باب اینکه فراموش نکنیم در صدور بیانیه مشترک ، نقش بی نظیر رهبری و استقامت مردم دو عامل عمده بود.

مقام معظم رهبری در مقاطع مختلف در این حدود  دو سال که مذاکرات در جریان بود ، مرتب با رهنمودها و هدایت ها ، هشدارها ، تأکیدات خود دست هیأت مذاکره کننده را پر می کردند و باعث قوت قلب آنها بودند. در این مذاکرات  خطوط قرمز را تعیین کردند و این بسیار موثر بود که این بیانیه صادر شود در مقابل شش قدرت اقتصادی دنیا.  استقامت مردم که پافشاری داشتند بر بدست آوردن حقوق حقه خود اینها از نعمت های الهی است که باید ما قدردانی کنیم و شکر خدا را به جا آوریم . از چنین رهبر هوشمند ، آگاه، شجاع و چنین مردم مقاوم و با بصیرت .

و مسأله آخر اینکه ، در این باب ذوق زده نشویم . امید کاذب ایجاد نکنیم . تمام مشکلات و معضلات داخل مملکت را به بحث مذاکرات مرتبط نکنیم . این مرحله اول بوده ، هنوز توافقی حاصل نشده . توافق وقتی است که آمریکا امضاء کند . این متن صد صفحه ای بیانیه باید در مجلس مسیر قانونی خود را طی کند  و به دقت بررسی شود که آیا خطوط قرمز رعایت شده یا نه و ان شاء الله مجلس هم با دقت در این زمینه وارد خواهد شد.همچنین درشورای عالی امنیت ملی بررسی خواهد شد والبته این بیانیه در آمریکا هم مسیر ناهموار کنگره را باید طی کند و مخالفت هایی که آنها دارند و هم اکنون اعلان کرده اند که بررسی این بیانیه تا آخر سال میلادی طول می کشد و بعد از همه اینها به تصویب که برسد باید صیانت کرد که طرف مقابل نقض عهد نکند چون دشمنان خود را می شناسیم که بعضی از آنها قابل اعتماد نیستند پس این مسیر در پیش رو هست تا به توافق برسیم البته گام اول برداشته شد و همین گام اول قدم مهمی بود با وجود این همه مخالفت هایی که بود می خواستند همین گام اول به سرانجام نرسد . بحمدالله به نتیجه رسید این پیروزی در همین حد برای ایران بود و ان شاء الله گام های بعدی با هدایتهای مقام معظم رهبری و استقامت مردم و همت دولت و هیأت مذاکره کننده هسته ای به سرانجام برسد. 

شایان ذکر است سخنران پیش از خطبه های این هفته جناب آقای حاجی ، نماینده محترم مردم شهرستانهای برخوار، شاهین شهر و میمه در مجلس شورای اسلامی بود که به تشریح مذاکرات هسته ای و بیانیه مشترک ایران و کشورهای 5+1 پرداخت.


موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۴/۰۴/۲۷
کانون فرهنگی هنری مصلی نماز جمعه حبیب آباد

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی