کانون فرهنگی هنری المهدی عج

مصلی نماز جمعه حبیب آباد برخوار - تخصصــی مهــدویت استـــان اصفهــان

کانون فرهنگی هنری المهدی عج

مصلی نماز جمعه حبیب آباد برخوار - تخصصــی مهــدویت استـــان اصفهــان

کانون فرهنگی هنری المهدی عج

حضرت امام خمینی (رحمه الله علیه) :
این یک توطئه است که می خواهند مسجدها را
کم کم خالی کنند. شما باید هوشیار باشیــد که
مسجدهایتان و محـراب هایتـان و منبــرهایتان را
حفظ کنید. مسجـــدها را محکــم نگــه داریــد و
پرجمعیت کنید
مقام معظم رهبری ( مدظله العالی ) :
مسجد، در طـول تاریخ،منشأ آثـار بزرگ و نهضتها
و حرکتهای اسلامی بزرگی شده است .
من سفـارش می کنم که کــانون هـای فرهنگی
هنری مسـاجد را فـــراموش نکنید.
ایــن کانــونهای فـــرهنگی هنـــری مســاجد را
مــوثـــر کنید. بـرایش کــار کنید. وسخنـــی کــه
متنـاسب بــا نیـاز آن جوانی است که آنجا حضـور
پیدا می کند ، فراهم کنید.

بایگانی
آخرین نظرات
  • ۲ مرداد ۹۴، ۱۸:۰۶ - محمد مهدی تهرانی
    خدا قوت

خطبه های نماز جمعه مورخ 94/05/02

شنبه, ۳ مرداد ۱۳۹۴، ۰۱:۰۰ ب.ظ

امام جمعه حبیب آباد

عناوین مهم خطبه ها :

-        گناهان کبیره : ادامه بحث ربا خواری  (حرمت تمام اقسام ربا دو حکم وضعی و تکلیفی ربا)

-        هشتم شوال سالروز تخریب بقاع متبرکه بقیع به دست وهابیت

-        هفته نماز جمعه و سالروز اقامه اولین نماز جمعه بعد از انقلاب اسلامی در تهران

-        توصیه به مسئولین و دولتمردان در خصوص حفظ منافع ملی در روابط با کشورها

جهت مشاهده خطبه ها به ادامه مطلب بروید 

خطبه اول :

حجت الاسلام والمسلمین سید محمد مومنی در ابتدا به حمد و ثنای خداوند و درود بر پیامبر خدا (ص) و اهل بیت عصمت و طهارت (ع) پرداخته  وهمگان را به تقوای الهی سفارش نمودند.

ایشان گفتند : در دین اسلام همه اقسام ربا حرام است چه ربای مصرفی و استهلاکی و چه ربای تولیدی و انتاجی . یک دفعه شخصی مالی را قرض می کند و پرداختن بهره را به عهده می گیرد و این قرض برای مصارف زندگی است. به این می گویند وام یا ربای مصرفی و استهلاکی. گاهی مصارف زندگی او تأمین است ولی برای سرمایه گذاری و ثروتِ بیشتر قرض می گیرد به این می گویند وام یا ربای تولیدی و انتاجی. هر دو قسم حرام است. همچنین ربا چه ثابت باشد و چه متغیر حرام است. گاهی از ابتدا سود ، ثابت و مشخص است و گاهی متغیر است، هردو حرام است. نیز ربای کم و ربای فاحش هر دو حرام است. گاهی سود با اصل پول منضم می شود و در مسیر ربا قرار می گیرد ربای فاحش است گاهی نه. همان سودی را که اول تعیین کرده می گیرد هرچند وام گیرنده در موعد مقرر سود را نپردازد ولی آن را به اصل پول اضافه نمی کنند که سودِ سود را هم بگیرد باز هم حرام است (ربای کم).

امام جمعه حبیب آباد افزود : طبق آیات پایانی سوره بقره تمام اقسام ربا حرام است و طبق نظر مفسرانی چون علامه طباطبایی حرمت ربا تدریجی بوده است . ابتدا در سوره روم از ربا مذمت شد سپس در آیه 130 سوره آل عمران ربای فاحش را حرام کرد در نهایت تمام انواع و اقسام ربا حرام شد تا در سوره بقره آیه  275 به بعد می فرماید : " الذین یاکلون الربا لایقومون الاکمایقوم الذی یتخبطه الشیطان من المس ..."  یعنی کسانی که ربا می خورند -ربا خوردن کنایه از ربا گرفتن است- اینها بر نمی خیزند از قبردر قیامت مگر مانند کسی که شیطان زده است . شیطان با او تماس گرفته و دچار اختلال رفتاری شده. یک آدم مصروع و جن زده تعادل در رفتار و حرکت ندارد. روز قیامت رباخوری که بدون توبه از دنیا رفت به این صورت محشور می شود و به این علامت شناخته می شود و رسوای خاص و عام می گردد. این نظر بیشتر مفسران است ، برخی دیگر می گویند این وصف حال ربا خور ، در همین دنیا است . آخرت عکس العمل این دنیاست . ربا خواران قیام نمی کنند یعنی در تدبیر معیشت و تأمین امور زندگی دچار اختلال فکری هستند و در باب امور مالی حرکت آنان عاقلانه و خردورزانه نیست.

حجت الاسلام والمسلمین سید محمد مومنی گفت : همین طور که انسان مصروع دچار اختلال رفتاری است اینها اختلال فکری دارند. دلیل این اختلال چیست ؟ "مِن المس" . دلیل آن است شیطان با اینها تماس داشته و اینها تعادل خود را از دست داده اند . در عربی به کسی می گویند مُخبّط که عقل او بر طبق موازین عقلی حکم نمی کند می گویند جن زده . آدم ربا خور زشت و زیبا، سود و زیان خود و جامعه را تشخیص نمی دهد شیطان رهزن عقل او شده ربا خوری را که به ضرر خود او و جامعه است به نفع خود می انگارد . شیطان چگونه با انسان تماس می گیرد؟ کسانیکه دچار هوای نفس هستند تمایلات و احساسات درونی در آنها غالب است شیطان از همین طریق از همین روزنه وارد می شود و به آنها افکار انحرافی را القاء می کند وتحت تأثیر شیطان دچار اخلاق ناپسند می شوند. و براثر حرص دنبال رباخواری می افتند ." ذلک بانهم قالوا انما البیع مثل الربا  " این بیان مستند ربا خواران است . اختلال فکری آنها اشتباه در اندیشه آنها در چیست؟ می گویند بیع و ربا مثل هم و دریک عرضند. در معامله و داد و ستد مشروع ممکن است یک شخص یک من گندم را بفروشد به قیمت واقعی و هر قیمتی که در بازار دارد و یک دفعه ممکن است به قیمت بیشتر از قیمت واقعی بفروشد ،گرانتر بفروشد . مثلا قیمت واقعی گندم را دریافت کند به اضافه قیمت یک کیلو زیاد تر. می گویید این جایز است اما اگر یک من گندم را قرض دهد و بگوید ماه دیگر یک من گندم را  به اضافه یک کیلو بیشتر پس بده حرام است چه فرقی می کند این ربا با آن داد و ستد ؟ ربا خواران این گونه توجیه می کنند. " احل الله البیع ... " تکذیب و رد ربا خواران است . خدا بیع را حلال کرد اما ربا را حرام نمود . بیع پایه تعادل نظام اجتماع است ولی ربا خوری سبب اختلال نظام مالی و تراکم ثروت نزد سرمایه داران می شود. فمن جاءه موعظه ... کسی که از جانب پروردگار به او پند و موعظه برسد و حرمت ربا خوری به او برسد و باز ایستد از ربا خواری گناهان گذشته اش را خدا می بخشد اما از این بعد باید مواظب باشد . البته در باب رباخواری دو حکم هست یکی حکم تکلیفی و یکی حکم وضعی . حکم وضعی اینکه ربا ضمانت آور است یعنی زیاده از مردم دریافت کرد اصل مال از خودش است اما مالکِ آن قسمت زیاده نخواهد شد و حتما باید بدست صاحبش برساند. اگر صاحب را می شناسد باید به صاحبش برگرداند واگر نمی شناسد باید از طرف صاحب آن به فقیر صدقه بدهد. مشغول الذمه است تا ذمه را فارغ کند این حکم وضعی محفوظ است و این مربوط به حق الناس است اما آن قسمت که مربوط به حق الله است و حکم تکلیفی است حرمت است که  استحقاق عذاب می آورد اگر باز ایستاد، توبه کرد خدا عذاب را  بر می دارد اما کسی که حرمت ربا را می دانست، آیه حرمت ربا نازل شد و باز ربا می خورد و باز نمی ایستد "فاولئک اصحاب النار هم فیها خالدون ." از اصحاب آتش اند و هر گناهی- طبق تفسیر ائمه- درقرآن وعید عذاب جهنم داده شد از گناهان کبیره است و رباخور از اصحاب آتش است.

خطبه دوم :

امام جمعه حبیب آباد پس از حمد وثنای خداوند و درود و صلوات بر پیامبر اکرم (ص) و اهل بیت عصمت و طهارت (ع) و سفارش به تقوا به بیان برخی از مناسبتهای مهم دینی و انقلابی این ایام پرداخت.

حاج آقا مومنی بیان نمود : روز هشتم شوال مصادف است با سالروز تخریب بقاع متبرکه بقیع توسط وهابیان در حدود نود و دو سال پیش سال 1344 قمری که قاضی القضات وهابیان آمد مدینه با علماء اهل سنت مدینه بحث کرد یک صورت استفتایی تنظیم کرد یک فتوایی گرفت با مغالطه کاری ودر هشتم شوال مثل فردا بقاع متبرکه بقیع را تخریب کردند و بعد از آن هم قصد داشتند گنبد و بارگاه پیغمبر را خراب کنند که صدای مسلمین درآمد و آنها ترسیدند . در آن موقع از ضعف کشورهای اسلامی، استکبار استفاده کامل را برد ایران در اواخر دوره قاجار بود قدرت مرکزی نداشت امپراطوری عثمانی را از بین برده بودند استعمار با دسیسه های مختلف کشورهای اسلامی را تجزیه و تقسیم کرد به قسمتهای مختلف . قدرت مرکزی در کار نبود که جلو گیری کند و کار را به این صورت پیش بردند و تا الان میبینیم که در این 92 سال نوچه های وهابیت هر جا پا گذاشتند هیچ فرو گذار نکردند در از بین بردن آثار اسلامی و می بینید آل سعود که با ابن عبد الوهاب از همان ابتدا متحد و هم پیمان شدند در خوش خدمتی به استکبار و صهیونیزم تا الان هیچ فرو گذار  نکردند. بالاترین خدمت ها را به دشمن دین اسلام کرده اند. از ابتلائات امروز ماست این وهابیت و آل سعود -که خداوند شر آنها را به خودشان برگرداند- .

خطیب جمعه حبیب آباد گفت : مساله دیگر امروز روز اول هفته نماز جمعه است. -دوم تا نهم مرداد- به مناسبت این که پنج مرداد سال 1358 اولین نماز جمعه تهران به امامت مرحوم آیت الله طالقانی اقامه شد. امام ایشان را به عنوان امام جمعه تهران منصوب کردند و پنج مرداد سال 58 که مصادف با دوم ماه رمضان بود اولین نماز جمعه در تهران اقامه شد بعد از انقلاب و این روز، روز نماز جمعه نامیده شد .

می دانیم که نماز جمعه بسیار اهمیت دارد نمازی است که هم جنبه عبادی دارد و هم جنبه سیاسی ، تالی تلو حج شمرده شده. به عنوان حج المساکین از آن نام برده شده است. حج یک کنگره عظیم است که مسلمین از همه جا درآن شرکت می کنند مشکلات و مسائل ممالک اسلامی آن جا باید مطرح شود هرچند آل سعود نگذاشتند حج مسیر خودرا طی کند محدودیت ایجاد کردند اما در اصل، حج باید اینگونه باشد.در باب نماز جمعه هم به طور محدود در جایی که نماز جمعه برگزار می شود همه می آیند یک جا مجتمع می شوند در صف ها کنار هم می نشینند با سلایق مختلف . مظهر کاملی است از صف توحیدی  ملت اسلام این وحدت امت اسلامی را به نمایش می گذارد . البته برکات این وحدت و انسجام و با هم بودن بسیار زیاد است که باید در نماز جمعه معارف اسلامی بیان شود مسائل و مشکلات مسلمین ومصالح اسلام مطرح شود.

ایشان در ادامه گفتند : اگر مسئولین هم با ائمه جمعه هماهنگ باشند و همدل ، خیلی خدمت ها می شود کرد. چهارده ماه است که نماز جمعه حبیب آباد برقرار است در این مدت برخی معترض بودند که چرا در این پایگاه در این موقعیت ، انتقادی از مسئولین نمی شود. از طرق مختلف به ما رساندند فلان مسئول آنجا کوتاهی کرده ، به وظیفه اش عمل نکرده.این را همه عزیزان بدانند من آنچه را تشخیص می دهم که اگر کسی دچار کوتاهی در خدمت شد ، مسئولی به وظیفه اش عمل نکرد در ابتدا وظیفه خود می دانم که در جلسات خصوصی تذکر دهم و داده ام . جلساتی داشتیم با مسئولین مختلف در موضوعات مختلف؛ تمام موضوعاتی که به ما منتقل شده چه تلفنی چه حضوری در دفتر یا جاهای دیگر ، اینها را جمع بندی و تنظیم شده در جلسات مطرح می کردیم با دوستان مسئول البته برخی مشکلات است که مسئولین جواب قانع کننده برای آن دارند اما مردم در جریان نیستند، که باید اطلاع رسانی شود و در جریان امر قرار بگیرند که مسئولین هم در برخی بخش ها واقعا مشکل دارند همه می دانند و ماهم متوجه ایم که مشکل هست اما همه جا را من قبول ندارم. بعضی جاها می شود به خوبی مشکلات را برطرف کرد با هزینه کم، در صورتی که سنحیده عمل شود با نظر خواهی از کارشناسان، متخصصان ، معتمدان محل و کارهای خوبی انجام داد.

حجت الاسلام والمسلمین سید محمد مومنی پس از تقدیر و تشکر از همه کسانی که از بخش حبیب آباد در مدت چهارده ماه برگزاری نماز جمعه حبیب آباد، حضور پررنگ و مستمر در آن داشته اند در بیان مطلب آخر گفت: همانگونه که مستحضرید در هفته گذشته  و همچنین در روز های آینده کشورهای خارجی همه صف کشیده اند برای قبضه کردن بازار ایران؛ بعد از صدور بیانیه مشترک ذوق زده شده اند و گروه گروه، شرکتهای خارجی، دولتها ،هیأتهای اقتصادی در صف اند تا به ایران بیایند و بازار را قبضه کنند البته قابل توجه مسئولین محترم هم هست که باید منافع ملی را مد نظر داشته باشند آنچنان که مقام معظم رهبری روز عید فطر فرمودند مسئولین دنبال حفظ منافع ملی هستند یعنی الان درمراودات خارجی در نظر داشته باشند ایران را بازار کالاهای مصرفی خارجی نکند . آنها می خواهند جنس به ما بفروشند واقعا بیایند سرمایه گذاری کنند البته با شرایط که  اقتصاد ایران را با این کارشان نابود نکنند این خیلی مهم است. دقت و مراقبت لازم است هر قدمی که بر می دارند ، برای شکوفا نمودن اقتصاد ایران باشد. و مطلب دیگر اینکه دولتمردان باید مد نظر داشته باشند ، کشورهایی که در دوران تحریم با ما روابط تجاری داشتند در اولویت اند کشورهایی که در دوران تحریم قطع رابطه کردند در آخر صف باید باشند ومطابق مصالح ملت و مصالح اسلامی روابط تجاری برقرار کنند هر چند هنوز هم تحریم ها هست و منظور صدور بیانیه مشترک است در هر صورت  تولید کننده داخلی ضعیف و نابود نشود.کاری نکنیم که برای خارجی ها اشتغال زایی کنیم و داخلی ها را بیکار کنیم.

موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۴/۰۵/۰۳
کانون فرهنگی هنری مصلی نماز جمعه حبیب آباد

نظرات  (۲)

سلام
به مسئولین شهر حبیب آباد توصیه می کنم که قدراین امام جمعۀ خوب رو بدونند که این قدر به فکر آبروی اونها هستند.
می خواستم از اونا بپرسم برای زمین درمانگاه شهر چه کار کردند؟
حالا که یه عده خیر حاضر به همکاری شدند برای ساختن این مرکز ضروری برای بخش چرا در دادن زمین که آماده است این قدر تعلل می کنند؟


پاسخ:
با سلام واحترام
تشکر از ارسال نظر شما
باسلام وتشکر از امام جمعه محترم وشماعزیزان درستاد نمازجمعه .خداوند متعال راشاکرم که بما منت گذاشت ونمازجمعه درشهرمان برگزارشد ان شاله خدا توفیق دهد شکرگذار این نعمت باشیم وهمانطورکه امام جمعه محترمان فرمودند مسولین باایشان همراه وهمدل باشند تا مشکلات شهروبخشمان مرتفع گردد.بازهم ازهمه متشکرم
پاسخ:
با سلام و احترام
تشکر از ارسال نظر شما

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی